The Muzealne Mody collection is a small study collection based in Poland. It was started ten years ago
as a private collection by the Polish fashion historian and curator Piotr Szaradowski. Currently, the collection is in the process of changing its status into that of a foundation.

The main goals of the foundation – apart from preserving and enriching the collection itself – will be education in the field of fashion history and the display of clothing within exhibition spaces.

The collection is dominated by French fashion, mostly from the second half of the twentieth century, but the collection includes objects from the nineteenth and twenty-first centuries as well. The context of haute couture can be read as foreign in Poland, but its inclusion in this collection brings it closer and makes it more relevant and understandable.

The collection consists of three main groups of objects: above all there are clothes – mainly daily or afternoon wear with a small addition of evening wear; the second group is a set of press photos, especially from 1950s. to 1980s., which, unfortunately due to legal restrictions, cannot be made available online; the last part of the collection is devoted to various types of graphic material, which help build context for the other items in the collection.

At the moment, there is no permanent exhibition space for the collection; however, since the early days
of its inception the collection has been regularly shown thanks to cooperation with European museums and galleries.


 

Kolekcja Muzealne mody to kolekcja studyjna, koncentrująca się na ubiorach, ale zawierająca także fotografie, grafiki, szkice czy pocztówki. Obiekty tworzące kolekcję reprezentują głównie francuską modę
i twórców w różny sposób z nią związanych.

W kolekcji znajdują się ubiory haute couture i prèt-â-porter. Oprócz nich są również nieliczne przykłady szycia domowego. Najstarsze przykłady ubiorów pochodzą z początku XIX wieku; najmłodsze z drugiej dekady XXI wieku. W kolekcji znaleźć można w zasadzie wszystkie najważniejsze nazwiska począwszy od Wortha i Pingat’a, przez Douceta, Vionnet, Lavnin, Diora, Balenciagę aż po Courréges’a, Montanę czy Gaultiera.
Są w kolekcji również rzadsze, ale bardzo istotne z punktu widzenia historii mody obiekty z metką Agnés, Callot Sœurs czy Piguet.

Jednymi z najważniejszych eksponatów są te, które były prezentowane na wybiegu jako modele pokazowe. W kolekcji jest kilka takich obiektów. Pochodzą z wybiegów Gianfranco Ferre, Patou, Christian Dior, Carven,  Lapidus, Torrente czy Elie Saab.

 

Kolekcję współtworzą materiały na papierze, wśród których wyróżnić można rysunki i szkice, pocztówki oraz prasę. Osobną grupę, niemal oddzielną kolekcję, stanowią fotografie prasowe od lat czterdziestych do osiemdziesiątych XX wieku. Są to głównie portrety projektantów działających w Paryżu.

Kuratorem kolekcji jest Piotr Szaradowski.