Piotr Szaradowski

 

wykładowca (Uniwersytet SWPS), muzealnik (kustosz dyplomowany), kurator i/lub autor scenariuszy wystaw poświęconych historii mody:

  

  - Moda w polskim kinie na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, Gdynia 2018

  - Dialogi w wyobraźni.Wystawa strojów i obiektów z kolekcji Muzealne Mody i Muzeum

      Zamkowego w Pszczynie (Stajnie Książęce Muzeum Zamkowe w Pszczynie 2018)

  - Kropka w kropkę. „Muzealne Mody” w CSW Toruń (CSW Toruń 2016)

  - Alfabet mody XX wieku (Muzeum Regionalne w Kutnie 2015)

  - Elegancja-Francja. Z historii haute couture, (Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi 2014)

  - Elegancja-Francja. Z historii mody XX wieku (Centrum Kultury Zamek w Poznaniu, 2013).

 

Przez osiem lat prowadził autorskie cykle otwartych wykładów na temat historii mody francuskiej w poznańskim Domu Bretanii ze szczególnym uwzględnieniem XX wieku. 

Publikacje / Books and Articles

Teksty drukowane:

  • Uwagi dotyczące kostiumologii i historii mody jako dyscyplin naukowych w Polsce, „Historia@teoria”, nr 2, 2017, s. 199-209 TUTAJ

  • Wystawy mody i ubiorów – zagadnienia i problemy metodologiczne, „Muzealnictwo”, nr 58, 2017, s. 181-187. Pełny tekst TUTAJ

  • Sposoby na modę, Muzealnictwo, Numer 55, 2014. Pełny tekst TUTAJ.

  • Elegancja-Francja. Z historii haute couture. Folder do wystawy, Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, Łódź 2014

  • Elegancja-Francja. Z historii mody XX wieku. Folder do wystawy, Centrum Kultury Zamek, Poznań 2013

  • Kolekcje sztuki pierwszych "wielkich krawców" - ich rola i znaczenie, Wolę Oko, Półrocznik Historii Sztuki, Poznań 2012

  • Moda sięga nieba, Brand Magazyn Centrum Biznesu i Sztuki Stary Browar, nr 20, Poznań 2011

 

Teksty publikowane w internecie:

 

  • Z obrazu na tkaninę. Sonia Delaunay – malarka, która została projektantką mody, na Niezła sztuka

  • Słowo na "P", na Modologia

  • Marzenia silniejsze od rzeczywistości, na Modologia

  • Dziedzictwo Yves Saint Laurenta, na Modologia

  • O kanonie i historii mody, na Modologia

  • Historia mody z polityką w tle, na Modologia

  • Kilka pytań i odpowiedzi w temacie "moda i sztuka", na Modologia


Konsultacja merytoryczna:

  • Bertrand Meyer-Stabley, Mężczyźni, którzy wstrząsnęli światem mody, Rebis 2015

  • Przemysław Krystian Faryś, Ubiór kobiecy i jego tajemnice 1780-1930, Wydawnictwo DiG 2014

  • Gian Luigi Paracchini, Prada. Obyczajowy fenomen, Wydawnictwo Dolnośląskie 2013

 

Konferencje naukowe / Conferences

  • marzec 2019 Udział w Sympozjum Exhibiting Fashion, Museum at FIT, Nowy Jork

  • maj 2016 Konferencja ,,Art next to Fashion” w Centrum Sztuki Współczesnej ,,Znaki Czasu” w Toruniu. Wystąpienie: O konsekwencjach traktowania mody jako sztuki.

  • maj 2016 Konferencja "Krzyk mody. Przemiany, zjawiska, kierunki badawcze" Wydział Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Wystąpienie: Historia nie–obrazkowa. Rola obiektu w badaniu (historii) mody.

  • czerwiec 2015 Fashion Tales 2015, Università Cattolica del Sacro Cuore, Mediolan. Wystąpienie:Tworzenie kolekcji ubiorów jako tworzenie własnej historii mody.

  • styczeń 2015 Konferencja Sztuka stroju, strój w sztuce. Wystąpienie: Kiedy moda staje się sztuką?

  • listopad 2013 Konferencja Utopie i fantazje (Moda mimo wszystko). Instytut Kultury Polskiej Uniwersytet Warszawski. Wystąpienie: (Nie) powtarzalność haute couture.

  • styczeń 2013 Konferencja Niewidzialny design. School of Form w Poznaniu. Wystąpienie: Od awangardy do codzienności – zmiany w podejściu do projektowania ubioru w XX wieku.

  • wrzesień 2012 Międzynarodowa konferencji Moda jako problem pedagogiczny i artystyczny; UMCS Lublin/ Akademia Sztuk Pięknych Lwów. Wystąpienie: Czego uczy „moda w muzeum?".

Wykłady w / lectures at DOM BRETANII

Autorskie wykłady poświęcone historii i współczesności francuskiej mody, otwarte dla publiczności, prowadzone raz w miesiąc w 7. cyklach od 2009 do 2016 roku, w Domu Bretanii w Poznaniu (Fundacja Poznań-Ille et Vilaine)

listopad 2018 Domy mody na straży tożsamości haute couture

pażdziernik 2018 Haute couture dziś - historia i współczesność na przykładzie domu mody Juliena Fournié

 

VII cykl (październik 2015 – maj 2016) Vêtements Français, czyli o modzie z francuskiej szafy poświęcony był francuskiej modzie, ale główną rolę odgrywały prezentowane na żywo ubiory. Z reguły historia mody poznawana jest poprzez magazyny, grafiki czy obrazy. Tymczasem zachowane ubiory potrafią wiele zdradzić przy uważnym studiowaniu. Każdy wykład był spotkaniem z ubiorem, który pozwolił poznać fragment historii mody pierwszej połowy XX wieku.

VI cykl (październik 2014 – maj 2015) Poza kanonem poświęcony francuskiej modzie skupiał się na zagadnieniach często znajdujących się w cieniu, pomijanych z wielu powodów. A historia mody to przecież nie tylko to, co robili Charles Frederick Worth, Gabrielle Chanel czy Christian Dior. Zagadnienia poruszane podczas wykładów wypełniły luki, by obraz francuskiej mody stał się jeszcze pełniejszy.

V cykl (październik 2013 – maj 2014) Haute Couture i kobiety. Na pozór to oczywiste zestawienie – haute couture dotyczy wyłącznie damskiej mody. Tematem cyklu były jednak różne grupy kobiet działających na tym polu, od bezimiennych szwaczek, poprzez krojczynie, modelki aż do klientek nabywających modele z kolekcji. Wiele z tych osób zwykle ukrywa się za osobą projektanta. Niniejszy cykl wykładów pozwolił przyjrzeć się nie tylko paryskim projektantkom, ale i innym kobietom współtworzącym wielką modę.

IV cykl (październik 2012 – maj 2013) „Jak z obrazka”. Moda francuska od Ludwika XIV do Paula Poireta poświęcony był okresowi, kiedy moda francuska zdobywała i umacniała pozycję wiodącej w Europie i świecie. Najnowsze fasony sukien były rozpowszechniane głównie dzięki ilustracjom czy specjalnym lalkom. Podobną funkcję pełniło także malarstwo portretowe francuskich mistrzów. Uważne przyjrzenie się obrazom pozwoliło na prześledzenie zmian w modzie, zaś konfrontacja ich z zachowanymi ubiorami i literaturą dopełniła obraz mody omawianego okresu.

III cykl (październik 2011 – maj 2012) Paryscy projektanci – artyści i kolekcjonerzy sztuki i ich obecność na muzealnych wystawach.

II cykl (październik 2010 – maj 2011) Paryskie haute couture i prêt-à-porter w II połowie XX wieku skupiał się na nowoczesności i tradycji w projektowaniu mody oraz współczesnej interpretacji historycznych styli.

I cykl (październik 2009 – maj 2010)  Paryż – stolica mody. Od Paula Poireta do Pierre’a Cardina poświęcony najważniejszym projektantom mody i ich relacjom z artystami.

KONTAKT/ CONTACT: p.szaradowski@gmail.com

© 2023 by MATT WHITBY. Proudly created with Wix.com

Copyright by MUZEALNE MODY, 2014